2011. július 6., szerda

Csak úgy

Vasárnap fényképezőgéppel mentem a Várba -ez is egyik utam- gondoltam sok szép képet csinálok. Hát nem sikerült, mert nem néztem meg, hogy az elemek milyen állapotban vannak. Igy nem sikerült fényképezni, de mivel van egy téma ami a budapestieket igen foglalkoztatja (ez pedig a Moszka tér - Széll Kálmán tér átnevezés) úgy gondoltam erről irok, ami egy kicsit nosztalgikus lesz, hiszen amióta élek ez a tér mindig itt volt a közelünkben, bármennyit költöztünk.

A fényképeket mind az internetről vettem. Ez a kép a Moszkva teret mutatja 1960-ból.
Meg kell mondani, hogy a Moszkva tér a nevét 1956 után kapta (ennek nem néztem utána) de olyan nagyon nagy központ nem volt. Tény hogy itt voltak villamos végállomások, de mellette volt a Széna tér, ahol igen közel volt a Széna téri piac, ami késöbb Fény utcai piac néven lett ismerős. Ezt többször átépitették. Végső formáját a Mammut épitésével nyerte el. Pl. a Retek utcai pékség a környék legismertebb péksége volt és hétvégén hosszú sor állt soba kenyérért. Budának ezen a részén egyik fő járata az 5-ös autóbusz volt, amely a Pasaréti tértől indult ki, majd a Hattyú és Batthyányi, Fő utcán ment végig és a Lánchidon ment át Pestre. Villamosok közül a 6-os volt a fő járat és a Margit hidtól a 9-es villamos amely az Albertfalva kitérőig ment. természetesen ezek a járatok elég zsúfoltak voltak és szükség volt a Metróra. Az első vonal, amely a Moszkva tértől indult és átment a Duna alatt a hetvenes évek elején nyilt meg.

Ez a metró állomás igen impozánsa volt és a budapestiek büszkesége. Ekkor lett a Moszkva tér igazi közlekedési központ és a budapestiek kedvence. Volt itt (és van még ma is) minden. Reggel a "fekete" munkások találkahelye, árusok helye, hajléktalanok találkahelye, vacsoraosztás hol énekkel, hol ima mondással, választás előtt pártok kampány standjai (én mindig igyekeztem mindegyiktől tollat begyűjteni több kevesebb sikerrel) karácsony előtt kis Vörösmarty téri piac. Ujabban fiatal művészek a lépcsőket festették be és ülőalkalmatosságokat tettek oda befestve. Mivel három kerülethez tartozi (I. II. és XII) soha nem tudtak megállapodni az átépitésében. Bizony ráférne nagyon. Időnként egyenruhások lepik el, akkor kiürül egy darabig. Sokan adnak itt találkozót vagy az óra alatt vagy a metróban.

Ez a Posta palota, ami már nem posta, de szépségével kitünik a környezetéből. Ide mindig nagyon sokan jártak, mivel a postán maradó termékeket itt lehetett átvenni. Sajnos jelenleg ez megoszlik, mivel a posta maga a Mammut-II-ben van a III. emeleten, ahová vagy liften lehet felmenni, vagy mozgólépcsőn, amire minden emeleten másutt kell felszállni. Most már kezdik megszokni, sok szék van és kijelző. A postán maradó dolgokért viszont a Városmajor utcába kell menni, ami két busz megállót jelent. Autóval az egész téren nehéz közlekedni. A villamosoknál egyes vonalak hosszát meghosszabbitották, ami nagyon jó, de pl. az egymás mellett ellenkező irányba induló villamosok (59, 61) vezetőit nem irigylem, mert elég veszélyes az átmenet, de soha nem tudod mikor indul a villamos!

Ime egy mostani kép, ahol a szobrot is lehet látni. Hogy mit ábrázol azt nem tudom. Én nemszeretem, ha egy műről nekem mondják meg, hogy mit ábrázol. Azt én szeretem eldönteni. Attól még a szerző adhat neki cimet!
Tudom sokaknak furcsa a Széll Kálmán tér elnevezés és sokáig fog élni a Moszkva tér elnevezés. Ezzel talán azt fejezzük ki, hogy életünkben változások vannak és ez az utca nevekben is meglátszik.
Azt mondják, hogy Bécsben egy XX.század eleji térképpel még ma is el lehet menni. Hát Budapestet nem ez a sors érte. Én is csodálkoztam, mikor a kilencvenes években Moszkvában jártam és szinte újra kellett tanulni sok utca nevét.
Szóval találkozunk a Moszkván a Széll Kálmán téren!

3 megjegyzés:

Jutus írta...

Ez nagyon szép beszámoló volt,jól esett olvasni!!!Én nagyon sajnálomhogy változtatják az utca neveket,jobb szeretem amegszokottakat!!!:))

Trudi írta...

Nem értek egyet azzal, hogy megváltoztatták a tér nevét, de azt olvastam valahol, hogy a Széll Kálmán tér volt a régi elnevezése, amit most visszakapott. Más kérdés, hogy évtizedek alatt a Moszkva teret szoktuk meg. Nem is értem mi volt ezzel a baj? Hiszen Moszkva régi, történelmi város.

lomaquilt írta...

Talán ott kezdödött, hogy el jól bevált nevet változtattak meg, azt megint megszokták és visszanevezték. Szóval valahol itt van a baj. Sokan nem tudják, hogy Széll Kálmán az első felelős magyar kormány (XIX. sz.) minisztere volt!