2017. november 20., hétfő

Foltoskodás

Ahogy irtam az elöző bejegyzésemben, már régen akartam irni, de a fényképek rndezése kicsit tovább tartott.ídőben is kellene valamilyen rendszert tartani, részben a gyűjtés, részben a nagyságok átalakitása miatt.
Szóval október végén Algyőn voltam a Céh által már harmadik alkalommal rendezett kézi varró táboron. A témák egy-kettőt kivéve nem voltak számomra annyira kivánatosak, de ez mindig igy van, ha látom és csinálom mindig megjön a kedven. Tény, hogy a leginkább a szasikót vártam.
A szoba elhelyezés a hosszas levelezés után végül kedvezően alakult. Elég sokan voltunk és ahogy elnéztem a résztvevők névsorát kb. a fele új céhtag volt. Ez szerintem kedvező, de a kézi varráshoz valahogy kevesebb ember lenne szükséges mivel úgy bensőségesebb.
Kosztelnik Editke aki teljesen áttért a modern képek készitésére, ezekből hozott mintákat és adta a kész előkészitett anyagokat. Én ugyan rendeltem csomagot, de nem voltam a listán, majd kaptam egy kezdő csomagot azzal, hogy egészitsem ki. Nagyon nem nőtt a szivemhez ez a fajta kézimunka. Lehet, hogy késöbb előveszem és megcsinálom, de se a kész képek, se amit a többiek csináltak nem tetszettek. Ez persze izlés kérdése.

Az enyémet fel se teszem, alig van rajta valami, majd össze kell gyűjteni. Egy útmutatást kaptam, hogy az irásos részek ne függőlegesek hanem vizszintesek legyenek. Ezt ugyan nem értem, de pl. egy japán függőleges irás nagyon érdekes lenne. Várjunk vele.
Az atarashi nem egészen az lett amit vártam, de azóta átnézve más ujságokat, ez is az csak az anyagok szine tévesztett meg. még himzést csinálok és lesz egy nagy és kis szütyőm.

Molnár Marika apllikálása nagyon szép. De azt hiszem ez meghaladja az én erőmet és türelmemet. Szeretnék igy dolgozni, de most csak egy kis apllikálásra futotta. Nagyon csodálom a munkáit. Különösen amiket a magyar népművészetből vett át. Ezeket csak csodálni lehet.

Végül Szomor Ági vezetett be a szasikó világába. Sokat tanultam és a szütyőt megcsináltam. Most ez alapján készitek egy táblázatot, amely a boro és szasikó öltéseit hasonlitja össze. Szép munkákat hozott és örülök, hogy részt vehettem rajta.
A vezetőség megakart lepni minket és betanultak egy táncot, amit zenére előadtak. Olyan sikert arattak, hogy meg kellett ismételni. Jó volt nézni őket.
Összességében jó volt, de azért maradt egy kis rossz érzésem ezért se akartam rögtön irni, vártam, hogy lecsillapodjak. Megint közgyűlést tartottunk (ez ugyebár a mi varró időnk terhére ment) Az alapitó okiratot és a mükődési szabályzatot elfogadta a biróság. Az egyik napirendi pont (kicsit körülményesen magyarázva) arról szólt, hogy szavazzuk meg a vezetőséget a továbbiakban is és ne kelljen a közeljövőben választást tartani. Ezt mindenki megszavazta. A másik napirendi pont már komolyabb volt. A korábbi Hirfoltokból értesülhettünk arról, hogy keveés a bevétel. A következő Hirfoltokból kicsit hosszan magyarázva azt javasolták, hogy azok a  nyugdijasok akiknek nem éri el a nyugdija a 130 ezer Ft. (ez az átlgnyugdij) az továbbra is 6000 Ft-ot fizet, akinek meghaladja, azok 7500 Ft-ot. Ezt többen nehezményezték és hozzászóltak. Volt aki azt kifogásolta, hogy mint aktiv dolgozó nem keres 130 ezer Ft-t, akkor neki miért kell többet fizetni. Szavazásnál sokan nemmel szavaztak és többen tartozkodtak. 
Én hozzászóltam arról, hogy miért kell a 81 évesnek kérnie azt, hogy ő ezentúl ingyen kapja az ujságot. Eddig ez automatikusan ment. Na erre kaptam igencsak erős kritikát, mondván a tagnyilvántartó nem fog az excell táblázatban kutakodni és különben is senkinek az életkorát nem akarják megtudni. Felemlitettek egy idősebb foltvarrót, aki még csak nem is varr, de ingyen kapja az ujságot. Én nagyon elszágyelltem magam (nem a magam nevében) és nem akartam vitatkozni. Az excell táblázatban mindenki születési éve benne van (én úgy adtam át 2013-ban, hogy sok dátum hiányzik, azokat be kellene gyűjteni!) és egy perces beállitással ki lehet hozni. Ez már csak azért is kell, mivel pl. egy szállodai elhelyezésnél kérik a szállóvendégek életkorát és pl. 70 év felett nem kell idegenforgalmi pótlékot fizetni! (Mezőkövesden ezt elfelejtették és az utolsó napon szaladgáltak a tagok adatai után és súgva kérdezték ki hány éves az idegenforgalmi adó miatt!) 
Amennyiben a nyugdijasok tagdij befizetését megosztják, javasolnám, hogy pl. a Szervezési Mükődési Szabályzatból hagyják ki azt a pontot, amely egyes aktiv dolgozóknak a csoport véleménye alapján kedvezményt lehessen adni. Itt is határt kellene beállitani. Mivel jövőre a minimálbér 135 ezer Ft. bruttó (igaz ez nettóban alacsonyabb mint 130 ezer Ft.) de sok helyen részben cafeteria részben más forrásból adnak kiegészitést és mindjár eléri a 130 ezer Ft. nettót. Akinek bizonyithatóan kevesebb van ennél ott meggondolandó. Sajnálom, hogy nem mondtam ezeket el, de azt hiszem ezekről a kérdésekről sok csoportban folynak viták és a vezetőség nem tudja még hogy milyen terhet vett magára. (sokan el se fogják olvasni az ujságot és befizetik a 6000 Ft-ot, mi lesz a külföldről kapott nyugdijakkal stb.)
Örülök, hogy legalább kiirtam magamból ezeket a dolgokat, mert bántott. Én befizetem a 7500 Ft-ot, senkinek semmi köze a vagyoni helyzetemhez. Jó lenne, ha nem ilyen kérdésekkel kellen foglalkozni. 

Nincsenek megjegyzések: