2012. augusztus 8., szerda

Foltoskodás-táborok

Az alábbiakat néhány gondolatot szeretnék irni a táborokról, tanfolyamokról.
A kép amivel szeretném illusztrálni mondanivalómat, Ildi előadásán láttuk Kecskeméten. Mivel az interneten megtaláltam egy más oldalon (Pinterest) úgy gondolom feltehetem. Ez egy moder quilt, nekem nagyon tetszett és ahogy elnéztem a kivitelezése sem könnyű, de a megtervezése a nehezebb. Hiszen mindig az egyszerű a legnagyszerübb, csak találjuk meg!
Mivel már régóta foglalkozom foltvarrással, lassan 15 éve vagyok céh tag, gyüjtöm az információkat, tapasztalatokat, amit elsősorban magammal osztom meg, ill. aki kiváncsi rá, az elolvassa a blogomat. De én a táborokról akartam irni. Szerintem a táborozásba hasonlóan "hályogkovács" módjára vágtak bele azok, akik a nyolvanas évek végén, kilencvenes évek elején kezdték népszerüsiteni a foltvarrást. Egy tábor megszervezéséhez kell egy hely, kellenek előadók és a legfontosabb kell egy jó szervező. A táborok valahogy a 2000-es években kezdtek elszaporodni. Elsősorban a hely megtalálása volt a legnehezebb, hiszen kellett egy vagy két olyan helyiség, ahol varrni lehet, kell étkezőrész, szállodai rész. Leginkább kollégiumok jöhettek számitásba. Anyagi megfontolásból ezek a feltételek un. "szocreál" kivitelüek voltak/vannak. Ezt tudomásul veszik, hiszen az anyagiak nem utolsó szempont egy táborozónak. Kialakultak az egyes táborok törzsközönsége. Van ahol a szervező eleve úgy hivta a résztvevőket, hogy figyelembe vette a munkabiró készségüket, alkalmazó készségüket. Késöbb bizonyos kiesések miatt -és nem utolsó sorban anyagi okokból- növelni kellett a létszámot. Ez persze nézeteltérésekhez vezet, de ha a szervező ügyes, akkor eltudja simitani a dolgokat. A foltvarrók segitőkészek és nagyon örülnek ha pár napig csak a foltvarrással tudnak foglalkozni. Most nem irok a bejáró táborokról, mert ez egy teljesen más téma. Inkább azon gondolkodnék, hogy mit lehet csinálni, hogy a jövőben ezek a táborok még jobban müködjenek. Általában egy foltvarró egy évben két három tábornál többe nemigen tud részt venni. De a legtöbben csak egy táborba jutnak el. Vannak akik két három évente jutnak el egy táborba. A korosztály is változó, vannak fiatalabbak, akik most kezdték el a foltvarrást tanulni és vannak idősebbek, akik tapasztaltabbak de köztük is vannak kezdő foltvarrók. Én mindig csodálkozom azon, hogy valaki mindent megvarr és viszi haza. Boldogan használja vagy félreteszi amit csinált. Szerintem a táborok "feltöltödésre" vannak és amit ott tanulunk, azt átgondolva saját izlésünk szerint kell késöbb megcsinálni. Ez persze nehezebb, de ha mégegyszer megcsináljuk azt a valamit, akkor sokkal jobban megtanuljuk a készitését is. Ujabban elterjedt, hogy 4-6-an összeállnak (általában baráti kapcsolatban vannak) és vagy egy nyaralóban, vagy egy panzióban találkoznak. Előre megbeszélik, mit fognak csinálni (hosszú vita során egyeztetik!) mindenki választ egy témát, elkésziti amit akar mutatni és ott elkészitik a dolgokat. Közben megbeszélik, miért kell úgy csinálni, esetleg javaslatokat tesznek. Szóval egy kis "tanulás" is belefér. Gondolom pár könyv és újság sem árt ha van. Aki valamit nem tud, annak a többiek mutatják mit hogyan kell csinálni, tehát nem feltétlenül a "nagyok" tudnak igy összejönni. Sajnos ennek anyagi határai vannak, de ha egy évben egyszer van ez a "feltöltödés" akkor megoldható.
Ezek az én gondolataim, ha lenne egy nyaralóm, biztos meghivnék pár foltost, de sajnos nincs. Ezért én a táborban való részvételt "feltötltödésnek" tekintem. Saját kis táboromat egy-két év múlva fogom megnyitni, de az egy egészen más jellegű lesz, mivel eddig 4 jelölt van, akik közül a legkisebb 2 éves. Én erre készülök, aminek nem egészen a foltvarrás lesz a fő témája. Én is igy kezdtem 4 éves koromban, tehát van példa előttem.

Nincsenek megjegyzések: